Goed je werk doen, hoe doe je dat?

07/10/2021 / Esther Oomen

Je werk goed kunnen doen. Dat wil volgens mij iedereen. Maar dat je je werk goed doet en dat het voor jou ook goed voelt, is niet zo heel vanzelfsprekend.

Veel mensen met (kenmerken van) autisme zijn de hele dag hard aan het werk om de dingen te doen die ze moeten doen. Dit kost bergen energie en dan nog lukt het niet altijd om te doen wat er van je verwacht wordt.

Wat heb je nodig om je werk goed te kunnen doen? Wat is er bijvoorbeeld handig om te kunnen om je werk op tijd af te krijgen en om het juiste te doen. Of om zelfs maar uit je bed te kunnen komen om op tijd op je werk te zijn?

Wat er voor nodig is om goed je werk te kunnen doen, zijn executieve functies. Nu vind ik ‘executieve functies’ een hele mond vol, maar weet ik vanuit de naam nog niet precies waar het over gaat. Misschien is het voor jou ook nog onduidelijk. Ik leg het verder uit.

Onder executieve functies worden de denkprocessen die een rol spelen bij het reguleren van gedrag en het coördineren van handelingen verstaan. Je kunt de executieve functies ook omschrijven als de verkeersleiders (zoals op een vliegveld) die al je gedachtes in goede banen proberen te leiden, in de juiste volgorde.

Voor veel mensen met (kenmerken van) autisme werkt het op dit gebied vaak anders dan bij mensen zonder (kenmerken van) autisme. En wanneer je last van stress hebt, wordt het nog veel moeilijker om alle gedachtes en daarop volgende acties in goede banen te leiden. Vaak zijn bij mensen bepaalde executieve functies goed ontwikkeld en andere juist weer minder goed.

Het is belangrijk hier inzicht in te krijgen, zodat je kunt focussen op wat wel goed gaat en eventueel bij te leren op wat aandacht nodig heeft.

De executieve functies die je nodig hebt voor je werk en je dagelijkse activiteiten kun je verdelen in twee groepen: de denkvaardigheden en de gedragscontrole.

De denkvaardigheden die je nodig hebt om je werk goed uit te kunnen voeren, en natuurlijk ook alle andere dingen die je wilt doen, zijn planning, organisatie, time-management, werkgeheugen en metacognitie.

De gedragsvaardigheden die je nodig hebt om je werk en alle andere dingen die je wilt doen, zijn reactie-inhibitie, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, flexibiliteit en doelgericht doorzettingsvermogen.

En als je dat hierboven zo leest, dan heb je er dus weer een hoop termen bij, waarvan wellicht niet meteen duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Volgende week ga ik verder in op de verschillende onderdelen van de executieve functies.

Loop jij ondertussen ook steeds tegen dingen aan op het werk? Heb je moeite om alles te organiseren? Of heb je regelmatig miscommunicaties of problemen met je collega’s?

Maak dan nu een afspraak voor een gratis online ont-stress sessie. Daarin bespreken we waar jij tegenaan loopt op je werk en hoe ik je daarbij kan helpen.

Dus meld je nu hier aan voor een gratis online ont-stress sessie : https://www.lekkerinjevelmetautisme.nl/ont-stress-sessie/. Ik help je graag verder.