Organiseren is net als plannen moeilijk om te doen. En alleen al de vraag waar je moet beginnen, dat is vaak heel erg lastig.
Denk bijvoorbeeld aan je hoeveelheid taken voor een bepaalde werkdag. Hoe breng je daar overzicht in aan en hoe zorg je dat je af krijgt wat echt vandaag gedaan moet worden?
De berg aan taken die voor ons ligt, lijkt soms zo enorm groot, dat er geen eind aan lijkt te komen. En doordat het zo veel lijkt, begin je er maar niet aan, want dat gaat je toch nooit lukken. Is dat een herkenbaar gevoel voor je?
* Om te gaan organiseren, of het nu over je taken in je werkdag of over de rommel in je huiskamer gaat, begint met het goede moment kiezen. Als je wilt gaan opruimen op het moment dat je stress-level al hoog is en je hoofdpijn hebt, is dit niet het juiste moment.
Probeer op een moment dat je je goed voelt en je stress niet te hoog is. Bepaal wat je als eerste gaat organiseren, in kaart gaat brengen. En pak niet een te groot stuk tegelijk. Begin met iets kleins. Gaat dat goed, dat heb je wellicht de methode ontdekt die voor jou werkt. Pak dan een volgende taak of ruimte aan.
* Mocht je er zelf niet helemaal uit komen, vraag dan of iemand je even kan helpen. Soms is het heel fijn als er iemand even mee kijkt met hoe jij het aan wilt pakken. Wie weet heeft diegene nog tips waar je iets van kunt leren.
* Is het je gelukt om je taken voor je werkdag of je huiskamer weer op te ruimen en te organiseren? Zorg er dan voor dat je dit regelmatig weer doet. Bekijk de taken op je werk elke dag en breng er overzicht in aan, zodat je altijd weet wat de hoogste prioriteit heeft. Zorg dat jij de dingen doet die bij jou horen en stuur werk naar anderen door wat van hen is. Dit kun je bijvoorbeeld in de ochtend meteen doen. Of je doet het juist in de middag, zodat je de volgende dag fris met overzicht kunt beginnen. Wat past het beste bij jou?
* En thuis kun je je huiskamer bijvoorbeeld elke dag even 10 minuten organiseren/opruimen, of je plant hiervoor bijvoorbeeld twee keer per week een half uurtje. Wat past goed bij jou?
* En als het gelukt is om je chaos te organiseren/op te ruimen, beloon jezelf dan ook. Ook al lijkt het iets simpels om te doen, je mag jezelf best belonen. Met iets lekkers, of je koopt een tijdschrift voor jezelf als je het ritme van organiseren je eigen hebt gemaakt. Of een lekker zeepje voor in bad. Het hoeft niet groot(s) te zijn, maar belonen wanneer iets goed gaat is wel belangrijk. Op die manier kun je het makkelijker volhouden.
Vind jij het lastig om je werkdag of thuissituatie te organiseren op een manier die bij jou past? En zou je daar wel wat hulp bij kunnen gebruiken?
Maak dan nu een afspraak voor een gratis online ont-stress sessie. Daarin bespreken we waar jij tegenaan loopt en hoe ik je daarbij kan helpen. Ik help je graag verder.